Epic 16X havkajak

Epic 16X havkajak

24.999,00 DKK

(inkl. moms)

Ingen bedømmelse
Epic 16X er en let og stabil havkajak, men alligevel hurtigere end de fleste.

Epic 16X er en let og stabil havkajak, men alligevel hurtigere end de fleste. Havkajakken er designet af Greg Barton (2x OL guldvinder i kajak og ingeniør). Målet var at designe en havkajak, som er stabil nok til at de fleste kan ro den, men uden at den bliver tung og langsom. Filosofien er, at det skal være let at løfte havkajakken op og ned fra biltaget, og det skal være let at ro kajakken på vandet; hvis du bliver træt efter kort tid på vandet, fordi din kajak er for tung og langsom, så er det ikke sjovt at ro. Hurtigheden opnås bl.a. gennem en lang vandlinie. Selv om havkajakken ikke er specielt lang, så er vandlinien lige så lang eller længere end på traditionelle havkajakker, der er over en halv meter længere. Der er volumen nok i enderne til at løfte dem ud af bølgerne, i stedet for at kajakken går gennem bølgerne, selv om 16X ikke har så opadbøjede ender som mange andre havkajakker. Kajakken er rimelig rund i bunden for at give mindst mulig våd overflade og dermed højere hastighed gennem vandet, men den har alligevel en god bredde lige bag cockpittet for at give rummelighed og stabilitet. Cockpit og fodstøtte er konstrueret, så du kan arbejde optimalt med benene ligesom i en tur- eller kaproningskajak, men du har stadig mulighed for at spænde knæene ud under dækket og lave en grønlændervending. Samtidig er ind- og udstigning let i det store cockpit. Kajakken har en dagsluge i kulfiber bag cockpittet, som er utrolig nem at åbne og lukke med 1 hånd. Det integrerede ror styrer virkelig godt - også i bølger.

Epic 16X er forbavsende lidt langsommere end Epic 18X der både er smallere og over 1/2 meter længere. Forskellige tests lavet af Greg Barton med GPS viste forskelle i hastighed på under 1 km/t ved "normalt" tur-tempo. Jo hurtigere du ror, jo større er forskellen, men ved normalt tur-tempo er forskellen ganske lille.

Performance konstruktionen (sorte ender på kajakken) er vacuum støbt i en kevlar/kulfiber/glasfiber sandwich konstruktion. Vægt ca. 19 kg

Ultra konstruktionen (røde ender på kajakker) er vacuum støbt i en kevlar sandwich konstruktion, som er lettere, stivere og stærkere end Performance. Vægt ca. 16,7 kg. 

 

Længde 488 cm, bredde 58 cm, cockpit indvendigt 86 x 41 cm, maks. last ca. 150 kg, 3 skot + luger, "Trackmaster Plus" rorsystem, dæksliner m.m.

Pakkevolumen i luger: 72 liter foran, 36 liter i daglugen, 67 liter i baglugen